
θέλει
να μας δείξει αυτούς που αγωνίστηκαν
κ' έφτασαν μέχρι και το μαρτυρικό θάνατο,
για να μείνει καθαρή κι αμόλυντη η πίστη
των ορθοδόξων. Μας θυμίζει τους μεγάλους
πολέμους, μέσα στις ταραγμένες εποχές
στη ζωή της Εκκλησίας, και τους αγώνες
των Πατέρων, που, με τη χάρη του Θεού,
πάντοτε καταλήγουν στη νίκη της
Ορθοδοξίας.
Αυτό
είναι για μας μια ελπίδα, αλλά και μια
μεγάλη κ' επίσημη διάψευση των φόβων,
των αγωνιών και ανησυχιών μας για το
μέλλον της Ορθοδοξίας, που νομίζουμε
πως οι αιρέσεις και οι πόλεμοι που κάθε
μέρα αντιμετωπίζει -έσωθεν και έξωθέν-
θα την εξαντλήσουν τάχα και θα την
αφανίσουν. Οι γιορτές των αγίων Πατέρων
μας δείχνουν, πως η Εκκλησία πέρασε πολύ
πιο δύσκολες στιγμές απ' τις σημερινές,
αλλά με το να μείνει σταθερή στα ορθόδοξα
δόγματα και στη γερή κι ασάλευτη πέτρα
της Παραδόσεως στερεωμένη, νίκησε
πάντοτε τους πολεμίους της, όποιοι κι
αν ήταν αυτοί, κ' έβγαινε ύστερ' από κάθε
μάχη πιο λαμπερή και πιο φωτεινή και με
περισσότερα κάστρα γύρω της, που οι
Πατέρες έχτιζαν για να φυλάξουν τους
αρίφνητους θησαυρούς της αγίας μας
Ορθοδοξίας.

Οι
άγιοι Πατέρες, με το ορθό δόγμα της
πίστεως και με την αγία ζωή τους, είχαν
γίνει άξιοι των επιλάμψεων του αγίου
Πνεύματος, το Οποίο κυρίως τους φώτιζε
να ερμηνεύουν και να διδάσκουν ορθά το
άγιο Ευαγγέλιο, και να το προσφέρουν,
ανάλογα με την προσληπτικότητά μας, ως
δόγμα, ως λόγο και ως ζωή. Να γιατί -πολύ
εύστοχα- ονομάζεται η αγία Ορθοδοξία
μας Εκκλησία των αγίων Πατέρων. "Διότι
την υπερφυά παρουσίαν του αγ.Πνεύματος
εντός της Εκκλησίας, διά των Πατέρων
εμάθομεν. Την ερμηνείαν του Ευαγγελίου
της χάριτος του Χριστού, οι Πατέρες
έδωκαν εις τον κόσμον: Τι θα ήτο η Εκκλησία
δίχως «τα πάγχρυοα στόματα του Λόγου»,
τους «οπλίτας παρατάξεως Κυρίου», τα
«oργανα του αγ. Πνεύματος»; Ίδετε τον
κονιορτοποιήσαντα την Εκκλησίαν
Προτεσταντισμόν.
Καταμάθετε τας
αντορθοδόξους καινοτομίας, τας αιρέσεις,
τας υπερβολάς, την εγκοσμιότητα της
Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, υποκαταστησάσης
την δι' αγίου Πνεύματος πυριζομένην
ακράδαντον αυθεντίαν των Πατέρων, διά
των εξ υψηλοφροσύνης επίσφαλών ανθρωπίνων
συλλογισμών (αλάθητον του Πάπα κ.λ.π.).
Φοβήθητε την επιφαινομένην νόθευσιν
του Ευαγγελίου εν τη Εκκλησία. Αποτολμά
ο λόγος να υποστηρίζη, ότι οι Άγιοι
Πατέρες αποτελούν τα ασφαλή μέτρα της
περί Θεού και ανθρώπων καθολικής και
επί μέρους αληθείας. Αυτοί είναι οι
οξυδερκείς της Εκκλησίας οφθαλμοί... oι
απλανείς οδηγοί, οι φυσικοί ερμηνείς
του Ευαγγελίου, ως θεωρίας και πράξεως»
(Θεοκλήτου Διονυσιάτου, Αθωνικά άν0η,
σελ. 113).

Τα
άκρα του Προτεσταντισμού και του
Ρωμαιοκαθολικισμού δεν ανήκoυν στις
συνήθειες της Ορθοδοξίας, η οποία
πλησιάζει τον απλό αλλά βαθύ και υψηλό
σε σώζοντα νοήματα λόγο του Θεού, με την
ταπείνωση και την αγιότητα των αγίων
Πατέρων. Η Εκκλησία μας τάχει ενωμένα
Ευαγγέλιο και Παράδοση. Ούτε Ευαγγέλιο
θα υπήρχε, αν δεν μας τα διέσωζε η Παράδοση
και δεν το ερμήνευαν oι πνευματέμφοροι
άγιοι Πατέρες· ούτε άγιοι Πατέρες
μπορούν να νοηθούν δίχως τη θεωρία του
Ευαγγελίου. Οι άγιοι Πατέρες είναι η
πράξη του Ευαγγελίου. Μια πράξη, που
ενώνει διά των μυστηρίων της σωτηρίας
τη ζωή όλης της Εκκλησίας κάτω απ' το
σταυρό του Χριστού. «το γαρ της Εκκλησίας
όνομα, λέγει ο θείος Χρυσόστομος, ου
χωρισμού, αλλ' ενώσεως και συμφωνίας
εστίν όνομα». Αυτή η πράξη μας δείχνει
πως η ορθή διδασκαλία είναι καρπός αγίας
ζωής. Αν η θεολογία των Πατέρων ήταν μια
απλή γνώση, δίχως τη βίωση του λόγου του
Θεού, η θεολογία τους δεν θα διέφερε απ'
τις ευσεβείς φλυαρίες των αιρετικών.
Γιατί κ' oι αιρετικοί ήταν δεινοί στη
μόρφωση και στη γνώση. Αλλά η εκτροπή
τους απ' την οδό της αγιότητος (στους
πιο πολλούς, τουλάχιστον, αυτή είναι η
σπουδαιότερη αιτία), τους έρριξε σε
σατανικές αιρέσεις και τους παρέσυρε
έξω απ' την Εκκλησία.
Έξω,
όμως, από τον αγιασμένο περίβολο της
Εκκλησίας, κατά την αρχαία ρήση του
αγίου Κυπριανού, δεν υπάρχει σωτηρία -
«extra ecclesiam nulla salus». Βγαίνοντας κανείς
απ' την Εκκλησία, για οποιοδήποτε λόγο,
είναι σα να παραδίδει τον εαυτό του στη
δυναστεία του σατανά, όπως λέγει ο Μέγας
Φώτιος: «oι γαρ των εκκλησιών εξωθούμενοι,
έξω της θείας γινόμενοι κηδεμονίας, υπό
την βουλήν και δυναστείαν πίπτουσι του
σατανά». Μ' αυτούς τους αιρετικούς
μοιάζουν κ' εκείνοι, που για να
δικαιολογήσουν την εγωϊστική τους και
σατανική φυγή από την Εκκλησία, ρίχνουν
το βάρος στους λειτουργούς της Εκκλησίας,
λέγοντας: «Με αυτόν τον ιερέα, και με
αυτόν τον επίσκοπο, δεν μπορώ να προσευχηθώ
σκανδαλίζομαι. Προτιμώ να κάμω την
προσευχή μου στο σπίτι, στο χωράφι, στην
αίθονσα ενός συλλόγου ή όπου αλλού, παρά
να πάω στην Εκκλησία, που διακονείται
από αυτά τα πρόσωπα...». Πόσο, αλήθεια,
θα χαίρεται ο σατανάς, με κάτι τέτοιες
δικαιολογίες των ευσεβοφρόνων πιστών!
Οι
αληθινοί ποιμένες δεν χωρίζουν τους
πιστούς και δεν προβάλλουν τον εαυτόν
τους μεταξύ των πιστών, δεν τους
κατατυραννούν ψυχικώς, και δεν δεσμεύουν
την πνευματικήν των ελευθερίαν. Διότι
αυτό συμβαίνει, με όσους κινούνται και
δρουν έξω από την παράδοσιν και την
τάξιν της Εκκλησίας· δημιουργούν ένα
κύκλον εντος της Εκκλησίας και εις το
κέντρον του κύκλου τοποθετούν τον εαυτόν
τους» ("Οικοδομή" εβδομαδιαία, έτος
Β' άρ. 22, 29 Μαΐου 1960). Τους κινδύνους αυτούς
φοβάται κι ο ιερός Χρυσόστομος, όταν
συμβουλεύει εκείνους που έχουν ελαττωμένη
την εμπιστοσύνη τους προς τα πρόσωπα
της Εκκλησίας και θέλουν ν' απομακρυνθούν
απ' την ευλογημένη μάνδρα της: «μένε εις
την Εκκλησίαν, λέγει, και ου προδίδοσαι
υπό της Εκκλησίας· αν δε φύγης από
Εκκλησίας, ουκ αιτία η Εκκλησία. Εάν μεν
γαρ ης έσω, ο λύκος ουκ εισέρχεται· εάν
δε εξέλθης έξω, θηριάλωτος γίνη· αλλ'
ου παρά την μάνδραν τούτο, αλλά παρά την
σην μικροψυχίαν. Εκκλησίας γαρ ουδέν
ίσον».

Αλλά
σ' ενα άλλο σημείο ο Παπαδιαμάντης
ξεκαθαρίζει τη στάση των πιστών τέκνων
της Εκκλησίας -και απέναντι σ' Εκείνη
και απέναντι στους φορείς της ιερωσύνης-
όταν απαντά στο "Λόγο" του Απ.
Μακράκη: «Εγώ είμαι τέκνον γνήσιον της
Ορθοδόξου Εκκλησίας, εκπροπωπουμένης
υπό των Επισκόπων της. Εάν δε τυχόν
πολλοί τούτων είναι αμαρτωλοί, αρμοδία
είναι να κρίνη μόνη η Εκκλησία και μόνον
το άπειρον έλεος του Θεού ημείς πρέπει
να επικαλούμεθα». Πρέπει, πραγματικά,
να προσέχει πολύ o χριστιανός, γιατί ο
σατανάς χρησιμοποιεί με καταπληκτική
ευκολία και πονηριά και τα δεξιά και τ'
αριστερά όπλα, για να μας βγάλει απ' το
δρόμο της Εκκλησίας, κ' ύστερα να μας
παραδώσει «εις νουν αδόκιμον», να μας
διχάσει και από τους φίλους και ομοιδεάτες
μας, και να μας ρίξει στην απώλεια.
***

Μερικοί
ασκηταί, που άκουσαν τη φήμη του και τη
μεγάλη διάκριση που είχε, πήγαν να τον
επισκεφθούν. Θέλοντας να τον δοκιμάσουν
αν οργίζεται, τον ρώτησαν: «Εσύ είσαι ο
Αγάθων, που λένε πως είσαι πόρνος και
υπερήφανος;» --«Nαι, αδελφοί μου, εγώ
είμαι». -«Εσύ είσαι o Αγάθων ο φλύαρος
και κατάλαλος;» -«Nαι, αδελφοί μου, εγώ
είμαι». «Εάν είσαι ο Αγάθων ο αιρετικός;»
Τότε ο Αγάθων αποκρίθηκε: «Όχι, δεν είμαι
αιρετικός!» Οι ασκηταί τον ρώτησαν να
τους πει, γιατί όσα του έλεγαν πρώτα τα
παραδέχονταν για τον εαυτό του, ενώ το
λόγο τούτο, με την κατηγορία του αιρετικού,
δεν τον βάσταξε; Κ' εκείνος, ο γέροντας
ο άγιος και διακριτικός, τους απάντησε:
«Τα πρώτα, εμαυτώ επιγράφω· όφελος γαρ
έστι τη ψυχή μου. Το δε αιρετικός, χωρισμός
εστι από του Θεού, και ου θέλω χωρισθήναι
από Θεού». Οι ασκηταί θαύμασαν την
πνευματική σοφία της διακρίσεως του
γέροντα κ' έφυγαν πνευματικά οικοδομημένοι.
***

«Ου
πας ο λέγων μοι, Κύριε, Κύριε, εισελεύσεται
εις την βασιλείαν των ουρανών, αλλ' ο
ποιών το θέλημα του Πατρός μου του εν
Ουρανοίς». Κ' επειδή η φύση και o χαρακτήρας
της Ορθοδόξου Εκκλησίας, της Εκκλησίας
των Πατέρων είναι ασκητικός, πρέπει με
άσκηση κ' εμείς να μιμηθούμε το βίο τους,
το κατά δύναμη, για να καταλάβουμε τη
διδασκαλία τους ως το πιο μυστικό βάθος.
Αυτό θα μας δώσει μια καινούργια δύναμη
και θα σβήσει τη φλογισμένη δίψα μας.
Αυτή την αλήθεια τονίζει χι ο υμνογράφος,
στην γ' ωδή του Κανόνος της Κυριακής των
Αγ. Πατέρων: «Ανακαθαίρει θολερούς και
βορβορώδεις χειμάρρους, εκ πηγών του
σωτηρίου αντλήσας, και διψώντα τον λαόν,
τον του Χριστού κορέννυσι, των διδαχών
τοις ρείθροις, ο των Πατέρων κατάλογος».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου