2.Σάν στεφάνι, έτσι ας περιφέρουμε το Σταυρό του Χριστού. Γιατί δι’ αυτού πραγματοποιούνται όλα τα σχετικά με τη σωτηρία μας. Αν πρόκειται να αναγεννηθούμε, ο Σταυρός είναι παρών· είτε πρόκειται να πάρουμε τη μυστική εκείνη τροφή της θείας Ευχαριστίας, είτε να χειροτονηθούμε, είτε οτιδήποτε άλλο πρόκειται να κάνουμε, παντού παρευρίσκεται το σύμβολο της νίκης μας. Γι’ αυτό και στα σπίτια μας και στους τοίχους μας και στις πόρτες μας και στο μέτωπό μας και στη σκέψη μας με μεγάλη προθυμία τον χαράζουμε. Γιατί αυτό είναι το σημείο και το σύμβολο της σωτηρίας μας και της ελευθερίας όλων των ανθρώπων και της επιεικείας και αγάπης του Κυρίου μας προς εμάς…
Αυτός ο Σταυρός και για τους προγόνους μας και για μας τώρα, άνοιξε τις κλεισμένες πόρτες· αυτός κατάργησε τη δύναμη των δηλητηριωδών φαρμάκων· αυτός κατέλυσε τη δύναμη του κώνειου· αυτός θεράπευσε τις δαγκωματιές των δηλητηριωδών θηρίων. Γιατί, αν άνοιξε τις πύλες του Άδη και άπλωσε τις αψίδες των ουρανών και άνοιξε την είσοδο του παραδείσου και κατέστρεψε τη δύναμη του διαβόλου, τί το παράξενο, αν κατανίκησε τα δηλητηριώδη φάρμακα και τα θηρία και τα άλλα παρόμοια;…Αυτός ο Σταυρός έσωσε και επανέφερε στο Θεό την οικουμένη, έδιωξε την πλάνη, επανέφερε την αλήθεια, τη γη την έκανε ουρανό, τους ανθρώπους τους έκανε αγγέλους. Εξαιτίας αυτού οι δαίμονες δεν είναι πλέον φοβεροί, αλλ’ άξιοι περιφρονήσεως· ούτε ο θάνατος είναι θάνατος, αλλά ύπνος. Εξαιτίας αυτού, όλα όσα ήταν αντίθετα στη σωτηρία μας, κατέρρευσαν και καταπατήθηκαν.
3.Αυτός ο Σταυρός, πριν από το σταυρικό θάνατο του Κυρίου, σήμαινε θάνατο καταραμένο, θάνατο ατιμωτικό, θάνατο χειρότερο από όλους. Αλλά να τώρα, έχει γίνει τιμιότερος και από την ίδια τη ζωή, λαμπρότερος και από τα βασιλικά στέμματα, και όλοι τον περιφέρουμε στο μέτωπό μας και όχι μόνον δεν ντρεπόμαστε, αλλά και είμαστε περήφανοι γι’ αυτόν. Όχι μόνον οι άνθρωποι του λαού, αλλά και αυτοί που φέρνουν στο μέτωπό τους τα στέμματα, πάνω από τα στέμματα φέρνουν αυτόν και πολύ εύλογα· γιατί είναι ανώτερος από άπειρα στέμματα. Επειδή, το μεν στέμμα στολίζει το κεφάλι, ενώ ο Σταυρός διασφαλίζει τη διάνοια. Αυτό είναι μέσο άμυνας εναντίον των δαιμόνων, αυτό το στέμμα καταργεί τα ψυχικά νοσήματα· αυτό είναι όπλο ακατανίκητο· αυτό τείχος ακαταμάχητο· αυτό ασφάλεια ακαταγώνιστη. Δεν διαλύει μόνον τις εφόδους των βαρβάρων και τις επιδρομές των εχθρών, αλλά και αυτών ακόμη των άγριων δαιμόνων τις φάλαγγες.
- Δεν θα έσφαλε δε κάποιος, αν ονόμαζε και το Σταυρό ράβδο δυνάμεως. Γιατί αυτή η ράβδος μετέβαλε τη γη και τη θάλασσα και τις γέμισε με πολλή δύναμη. Με τη ράβδο αυτή οι Απόστολοι ξεχύθηκαν σ’ όλα τα μέρη της οικουμένης και πραγματοποίησαν όλα εκείνα τα θαυμαστά κατορθώματα. Αυτή τη ράβδο φέροντας μαζί τους κατόρθωναν τα πάντα, κάνοντας αρχή από τα Ιεροσόλυμα.
- Οι βασιλείς λοιπόν βγάζοντας τα στέμματά τους, φορούν το Σταυρό, το σύμβολο του θανάτου του Χριστού· ο Σταυρός τοποθετείται στις πορφύρες των βασιλέων, ο Σταυρός στα στέμματα, ο Σταυρός συνοδεύει τις προσευχές, ο Σταυρός χαράσσεται στα όπλα, πάνω στην Αγία Τράπεζα υπάρχει Σταυρός, και σ’ ολόκληρη την οικουμένη ο Σταυρός λάμπει περισσότερο από τον ήλιο… Συνεχώς όλοι χαράσσουν το σημείο του Σταυρού στο επισημότερο από τα μέλη του σώματός τους και το περιφέρουν κάθε μέρα τυπωμένο σαν σε στήλη πάνω στο μέτωπό τους…Ευχαρίστως λοιπόν θα ρωτούσα τον ειδωλολάτρη, πώς ο Σταυρός, το σύμβολο αυτό της καταδίκης και του καταραμένου αυτού θανάτου, του σταυρικού, έγινε σ’ όλους περιπόθητος και περιζήτητος, αν δεν ήταν μεγάλη η δύναμη Αυτού που σταυρώθηκε;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου