Προχωρώντας
τον λόγο Περί Ενανθρωπήσεως και αφού απέδειξε ότι ο Χριστός κατήργησε
τον θάνατο, ο Μέγας Αθανάσιος προσκομίζει απόδειξη περί της Αναστάσεως
του Κυρίου.
«Εάν
δε εις κάποιον δεν είναι αρκετή αυτή η απόδειξις περί της αναστάσεως
αυτού, ας βεβαιωθή από αυτά που συμβαίνουν εμπρός εις τα μάτια μας.
Όταν
ένας είνε νεκρός, δεν δύναται να ενεργήση˙ η ικανότης του υφίσταται
μέχρι το μνήμα, πέραν δε αυτού παύει. Αι πράξεις και αι ενέργειαι προς
τους ανθρώπους είνε ιδιότητες μόνον των ζωντανών. Ας προσέξη λοιπόν
αυτός που θέλει, και ας κρίνη από όσα βλέπει, δια να ομολογήσει την
αλήθειαν.
Όταν
βεβαίως ο Σωτήρ ενεργή εις τους ανθρώπους τόσον μεγάλα, και καθημερινώς
πείθει αοράτως να προσέλθουν εις την πίστιν του και να υπακούουν όλοι
εις την δικήν του διδασκαλίαν, τόσον μέγα πλήθος από όλα τα μέρη και από
εκείνους που κατοικούν εις την Ελλάδα και από εκείνους που κατοικούν εις βαρβαρικάς χώρας, άραγε αμφιβάλλει ακόμη κανείς, ότι ανεστήθη ο Σωτήρ και ζη ο Χριστός, ή μάλλον ότι αυτός είναι η ζωή;
Μήπως
είνε ίδιον νεκρού να συγκινή βαθύτατα τας διανοίας των ανθρώπων, ώστε
να αρνούνται την θρησκείαν των προγόνων και να προσκυνούν ως διδάσκαλον
τον Χριστόν;
Ή,
αν δεν ενεργή, εφ΄ όσον είνε νεκρός, πως αυτός σταματά τας ενέργειας
εκείνων που ζουν και ενεργούν, ώστε ο μοιχός να μη μοιχεύη πλέον, ο
φονεύς να μη φονεύη, ο άδικος να μη πλεονεκτή, και ο ασεβής εις το εξής
να είνε ευσεβής;
Εάν
πάλι δεν ανεστήθη, αλλ’ είνε νεκρός, πως εκδιώκει και καταδιώκει και
καταβάλλει τους ψευδοθεούς και λατρευομένους δαίμονας, δια τους οποίους
οι άπιστοι λέγουν ότι ζουν;
Διότι
όπου προφέρεται το όνομα Χριστός και η πίστις του, εκκαθαρίζεται απ’
εκεί κάθε ειδωλολατρία, ξεσκεπάζεται κάθε απάτη των δαιμόνων, και κάθε
δαίμων ούτε το όνομα δεν υποφέρει, αλλά και μόνον εάν το ακούση, αμέσως
τρέπεται εις φυγήν.
Αυτό, βεβαίως δεν είναι έργον νεκρού, αλλά ζώντος και μάλιστα Θεού. Εξ
άλλου θα ήτο γελοίον να λέγωμεν ότι είνε μεν ζωντανοί οι δαίμονες οι
οποίοι εκδιώκονται υπ’ αυτού και τα είδωλα τα οποία καταργούνται, είνε
δε νεκρός αυτός ο οποίος τους εκδιώκει και με την δύναμίν του δεν τους
αφήνει να φανούν, αυτός, τον οποίον όλοι ομολογούν ότι είνε Υιός του
Θεού.
Κεφ. 31.
Όσοι απιστούν εις την ανάστασιν προκαλούν σφοδρόν έλεγχον εναντίον των,
αφού όλοι οι δαίμονες και οι θεοί τους οποίους προσκυνούν δεν εκδιώκουν
τον Χριστόν, αλλ’ ο Χριστός τους αποδεικνύει όλους νεκρούς.
Διότι
εάν είναι αλήθεια ότι ο νεκρός δεν ενεργεί καμμίαν ενέργειαν, ενώ ο
Σωτήρ καθημερινώς κάνει τόσα πολλά, ήτοι ελκύει εις ευσέβειαν, πείθει
εις αρετήν, διδάσκει περί αθανασίας, ωθεί εις τον πόθον των ουρανίων,
αποκαλύπτει την γνώσιν περί του Πατρός, εμπνέει την δύναμιν κατά του
θανάτου, φανερώνει εις τον καθένα τον εαυτόν του, και κρημνίζει την
αθεΐαν των ειδώλων.
Από
αυτά τίποτα δεν δύνανται να πράξουν οι θεοί και δαίμονες των απίστων,
αλλά μάλλον νεκρώνονται με την παρουσίαν του Χριστού, διότι η εμφάνισίς
των είναι άνευ έργου και κούφια.
Δια
του σημείου όμως του σταυρού παύεται κάθε μαγεία, καταργείται κάθε
μαγγανεία, και όλα τα είδωλα ερημώνονται και εγκαταλείπονται˙ παύει κάθε
ανόητη ηδονή, και ο καθένας στρέφει το βλέμμα από την γην προς τον
ουρανόν.
Ποιον
θα ονομάση κανείς νεκρόν; Τον Χριστόν, ο οποίος ενεργεί τόσον μεγάλα;
Αλλά δεν είνε ίδιον του νεκρού να εργάζεται. Ή αυτόν που δεν ενεργεί
καθόλου, αλλά μένει άψυχος, πράγμα το οποίον είνε ιδιότης των δαιμόνων
και των ειδώλων, αφού είναι νεκρά;
Διότι
ο Υιός του Θεού είνε ζωντανός και δραστήριος και καθημερινώς εργάζεται
και ενεργεί την σωτηρίαν όλων˙ ενώ καθημερινώς αποδεικνύεται ότι ο
θάνατος έχει αδυνατήσει και ότι τα είδωλα και οι δαίμονες είνε νεκροί˙
δια τούτο κανείς πλέον δεν αμφιβάλλει περί της αναστάσεως του σώματος
αυτού» .
(μετ. Στέργιου Σάκκου, Μεγάλου Αθανασίου Έργα, εκδόσεις Γρηγόριος ο Παλαμάς, Θεσσαλονίκη 1973, τομ. 1 σελ. 303-307)
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ:
Πέραν της απολογητικής αξίας του κειμένου, μπορούμε να βγάλουμε κι ένα
ιστορικό συμπέρασμα. Ανακαλύπτουμε με έκπληξη και αντίθετα στις
ψευδολογίες των νεοπαγανιστών, ότι ο Μέγας Αθανάσιος αποκαλεί την Ελλάδα
… Ελλάδα και όχι Ρωμανία. Ίσως, απαιτούν οι νεοπαγανιστές, σε ένα
κρεσέντο εθνικισμού, ν’ αποκαλείται ολόκληρη η ρωμαϊκή αυτοκρατορία
Ελλάδα, δηλ. και η Αίγυπτος και η Ισπανία και όλες οι άλλες χώρες που
αποτελούσαν το οικουμενικών διαστάσεων κράτος. Αυτό ούτε στέκει
ιστορικά, ούτε και μπορεί να γίνει αποδεκτό. Η κάθε χώρα, ως επαρχία της
ρωμαϊκής αυτοκρατορίας διατήρησε την ονομασία της, αλλά η ίδια η
αυτοκρατορία είχε όνομα και αυτό ήταν Ρωμανία. Το όνομα δεν το έδωσε ο
Μέγας Αθανάσιος. Θα ήταν ανόητο να πούμε ότι ένας άνθρωπος επέβαλε την
ονομασία «Ρωμιός» σε εκατομμύρια πολίτες ανά μέσω των αιώνων. Οι ίδιοι
οι πολίτες, ως Ρωμαίοι πολίτες από το 212 μ.Χ και μετά ονόμασαν εαυτούς
Ρωμιούς και διατήρησαν την ονομασία για τους επόμενους 18 αιώνες, μέχρι
που ο Κοραής διέταξε να ξαναγίνουν Γραικοί.
Επιμέλεια κειμένου και παρατηρήσεις: Ιερά Μονή Παντοκράτορος Μελισσοχωρίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου